Volt4U sponsort Esmee Kosterman: KNAF Academy talent karten

Volt4U sponsort kart talent Esmee Kosterman (inderaad familie van).  Ze doet het erg goed, wat heet. Ze is uitgeroepen tot een van de talenten van het jaar door de KNAF.  Hierdoor krijgt ze extra begeleiding bij haar verdere ontwikkeling om door te breken naar de top.

Onlangs ontvingen wij van haar een raceverslag:

Beste sponsor,

Afgelopen weekend was het dan zover mijn eerste NK van dit kartseizoen en dat in een nieuwe klasse (Max Junior) met een groot veld (+/-50 deelnemers). Super spannend, vrijdag ben ik met mijn vader afgereisd naar Genk dat ligt in België. Toen we daar aankwamen, hebben we de spulletjes uitgeladen en ben ik in de kart gestapt en zijn we begonnen met ons trainingsdag. Het was ontzettend wennen want ik moest mijn regenlijnen zoeken met de nieuwe kart en de nieuwe motor en zoeken naar de afstellingen.

Het was ook de eerste keer dat ik in een junior in de regen  ging rijden, zo wat ging dat hard op het rechte stuk ging ik gewoon 107 km/u. Wat een power ’s-Avonds na het eten hebben we de dag nog nabesproken en de data op de laptop bekeken, wat ik kon verbeteren of anders moest doen.

Zaterdag : was het nog steeds slecht weer, dus veel regen. Om in de regen goed te kunnen rijden moet je met regenbanden rijden, als het droog is dan rij je met slicks. Ook moet de kart anders afgesteld worden in de regen, zoals tandwielverhouding, achteras etc. etc.

Deze dag was ook een trainingsdag. Dan mag je niet zomaar de baan op maar dan ga je per groep de baan op. Voor mij was dat ik 4 x de baan op mocht van 15 minuten en in die tijd moet je de baan leren kennen en naar de goede afstelling zoeken. Dit was tot 16.00 uur want daarna had ik de kwalificatie. De kwalificatie is tijdrijden, dus dit bepaalt waar je de volgende dag (racedag) mag gaan starten.

Omdat er zoveel rijders in mijn klasse waren moesten wij in 2 groepen kwalificeren en ik zat ik groep 1. Nou en toen was het 17.00 uur en ik was aan de beurt om te gaan kwalificeren, ik was heeeel erg zenuwachtig totdat ik de baan op mocht waren mijn zenuwen weg. En ben ik lekker gaan rijden, de tijd dat je mag kwalificeren is 8 minuten.

Mijn vader had gezegd dat ik een sleepstream moest pakken (dat is achter een andere rijder aan rijden, dat scheelt wind en een paar honderdste op het lange stuk). Dat deed ik ook maar ik was toch sneller dan de rijder voor mij dus ik heb hem gewoon ingehaald en toen reed ik eigenlijk alleen. Ik zag mijn vader langs de baan zwaaien dat ik sneller moest. Toen werd ik afgevlagd en reed ik het parc ferme binnen, mijn vader stond op 20 meter afstand en deed 2 vingers omhoog, dat ik 2de was, maar ik geloofde dat niet. Tussen al de fabrieksrijders en kampioenen.

Toen werd het spannend want de groep 2 ging na mij rijden. Maar ik bleef 2de. De hele tent liep vol om mij te feliciteren. Wat een dag.

Zondag: racedag, vroeg op, goed geslapen. De baan was nog steeds nat. Omdat er zoveel deelnemers waren moesten we weer in groepen rijden: groep A, groep B, groep C. We begonnen met de prefinale, ik zat in groep C, dus dat betekende dat ik 1 x tegen groep A moest racen en 1x tegen groep B moest racen. Nou dat was nog spannender want ik had natuurlijk als 2de gekwalificeerd, dus ik moest vooraan starten, wat een spanning zeg. Maar ja net als met de kwalificatie, zodra ik de baan op reed waren mijn spanningen weg, gelukkig.

Prefinale 1: dat ging erg goed want ik reed de hele race 3de en werd helaas de laatste ronde net op het nippertje ingehaald, dus finishte ik als 4de, toch een hele prestatie.

Prefinal 2: moest ik weer vooraan starten maar dit was een zwaardere groep, want daar zaten wel de allerbeste rijders in. Helaas in de 2de ronde werd ik van achteren aangetikt en maakte ik een 360 op de baan en kon ik helemaal achteraan beginnen. Dat was echt balen. Dus ik reed als 31ste, het werd een inhaalrace, dus ik was druk bezig om naar voren te rijden en lukte me het uiteindelijk om als 14de te finishen.

Om de finale te mogen rijden moet je bij de eerste 28 zitten, de rest krijgen nog een kans om second change te rijden hieruit mogen de eerste 8 ook meerijden met de finale, dus in totaal mogen er 36 rijders meerijden met de Finale. Gelukkig zat ik al bij de eerste 28 en hoefde ik niet de second change te rijden.

Met de finale mocht ik als 11de starten, wat gebeurt er het werd een droge baan dus we moesten over naar de slicks, dus de hele kart moest weer omgebouwd worden naar de droge stand en maar hopen dat we de goede afstelling hadden. Dus ik moest ook andere lijnen gaan rijden dan dat ik hiervoor had gedaan, daar werd ik wel een beetje zenuwachtig om. De wedstijd begon er stonden nog een paar fabrieksrijders en kampioenen achter mij. Ik kon goed meerijden mijn vader heeft voor een goede motor gezorgd. Ik moest er mijn plekkie verdedigen omdat ik in een groepje reed en zo reden de koplopers weg. Ik ben gefinisht als 10de in totaal.

Ik ben in totaal 10de geworden, maar door een klikbumper werd ik 13de in totaal, balen als ik geen klikbumper had gehad was ik 7de geworden. Wanneer je klikbumper ingeklikt is (dat is de bumper vooraan je kart) dan krijg je altijd 10 seconde straf.

Dit was een mega goed weekend, ik kreeg veel complimentjes van mensen die onder de indruk waren dat ik mij zo staande heb weten te houden tussen al deze rijders!

Bedankt voor het lezen van mijn verslag en tot de volgende race.

Geplaatst in Nieuws, Uncategorized en getagd met .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *